četvrtak, 22. ožujka 2018.

Učinci svete pričesti (II. dio)



Odredbe sv. Pija X. o ranoj prvoj ispovijedi i pričesti djece, te o čestoj pričesti laika, ubrajaju se među najvažnije odluke njegovog pontifikata. Očekivalo se da će te odredbe dati Crkvi jake vjernike-laike preporođene djelovanjem Presvete Euharistije.
I to se doista ostvarilo kod onih koji su spremno primili papinu ponudu.
Znamo za dvojicu blaženika-laika koje je svakodnevna sv. pričest dovela do velike svetosti: kralj bl. Karlo Austrijski i naš bl. Ivan Merz.

Očekivalo se da će ovakvi svijetli primjeri djelovati na druge vjernike.
Ukratko, očekivao se preporod cijelog vjerskog života. O tome možete čitati u spisima biskupa Antuna Mahnića.
Skupio sam ovdje iz Mahnićeve "Knjige života" (Osijek, 1923.) dijelove koji govore o učincima svete pričesti.

Mahnić ovo piše u vrijeme pontifikata sv. Pija X. ili neposredno poslije, tako da ove misli svakako odražavaju nade tadašnjeg vrha crkvene hijerarhije glede moralno-društvenog djelovanja česte svete pričesti.


Prvo da stavim što Mahnić kaže o "zatiranju grješnih klica" i uzdizanju duše prema askezi - što bi trebala biti posljedica česte sv. pričesti (str. 123.-124.).





Malo kasnije biskup Mahnić govori opširnije o djelovanju sv. euharistije, koja bi trebala sve više i više udaljavati čovjeka od neuredne ljubavi prema ovozemaljskom
(str. 129.-132.):










Dopustite mi da navedem još ponešto sa str. 56.-57., jer u njima Mahnić navodi jedan konkretan primjer kako je sv. euharistija izliječila čovjeka od ovisnosti o grijehu.






Ostaje moje pitanje iz prošlog posta: Zašto ove učinke ne vidimo kod mnogih današnjih vjernika? Mnogi se danas pričešćuju, a nastavljaju biti robovi strasti, grijeha i ovozemaljskih ispraznosti... ZAŠTO???

Biskup Mahnić jasno kaže da su učinci dostojno primljene pričesti u vjerniku:
"Ponestat će napasti, svijet i njegove naslade izgubit će svaku zamamljivost, zloća će grijeha tako živo lebdjeti pred duhom, te ćemo radije umrijeti nego na nj privoliti, što se prije činilo neizvedivim, sada će biti lako i naravno..."
I ja sad vas pitam, dragi čitatelji bloga: Vidite li vi ove učinke u svim onim masama današnjih vjernika koji svake nedjelje idu na sv. pričest?
Očito je da se mnogi od njih ne pričešćuju dostojno, pa zato ne dobivaju milosti o kojima govori biskup Mahnić.

Ali, da ne bi ispalo da govorim samo o laicima... Isto vrijedi i za velik broj modernih svećenika. Pričešćuju se svaki dan, a nastavljaju biti ljubitelji ovoga svijeta, mlaki, hladni i nemarni u obavljanju svojih dužnosti.

Ne bi smjelo biti tako. Milost svete euharistije trebala bi ih poticati na revnije služenje Gospodinu Bogu. Trebali bi težiti prema formama u kojima se dostojnije moli i klanja Bogu.
Zapravo, prirodan razvoj stvari bio bi da sve više teže prema tradicionalnoj misi i tradicionalnom časoslovu. Milost bi uklanjala prepreke koje stoje na tom putu: "što se prije činilo neizvedivim, sada će biti lako i naravno".

To bi se činilo kao sasvim logičan razvoj stvari, ako poznajemo nauk Crkve o djelovanju Presvete Euharistije. Dakako, postoje uvjeti kako bi se to djelovanje ostvarilo u čovjeku. Glavni je uvjet: da se sveta pričest prima dostojno!



2 komentara:

  1. Poštovani,

    Zanima me pitanje posta koji ste naveli iz katekizma pape Pia u prošlome članku. Tamo stoji da bi trebalo postiti od ponoći do trenutka pričesti, što mi je vrlo teško zamisliti, ako nastojim ići svaki dan na misu i primiti Tijelo Kristovo na Euharistiji? (nisam tradicionalist,pohađam normalne mise, ali smatram da su neki elementi iz tradicionalne mise prihvatljiviji i bolji nego što su u post- koncilskoj liturgiji). Radim 8h dnevno terenski posao (od 08h do 16h), a misa koju pohađam je u 18h, pa je zbog prilika posla jako teško i skoro nemoguće zamisliti da postim cijeli dan do mise da bi mogao primiti Svetu Pričest, pa bih vas molio da mi date svoj pogled na vo pitanje. Ili se sve svodi na to da bi povratkom tradicionalne mise, bile ukinute dnevne mise i samim time bi se molo pričešćivati samo nedjeljom, samim time dostojnije? Bog Vas blagoslovio!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Gledajte, danas imamo pravilo da se jedan sat prije sv. pričesti ništa ne jede. Ne traži se više da se sv. pričest prima natašte. Sada je tako.
      Ja samo pitam: je li to smanjilo poštovanje ljudi?

      Što se tiče vaše situacije, bilo bi teoretski moguće i u tim okolnostima primati pričest natašte, kad biste primjerice išli na ranu jutarnju misu (6-7h). Govorim teoretski, jer ne poznajem vašu životnu situaciju.
      Tako je primjerice bl. Ivan Merz svakodnevno išao na jutarnju misu i sv. pričest.

      Izbriši