ponedjeljak, 22. veljače 2016.

Libertas credendi = Libertas errandi



Sv. Robert Bellarmin, koji kao da ima odgovor na svako životno pitanje, jednako je aktualan danas kao i u svoje vrijeme.

U De laicis sive saecularibus (iz II. tom. njegovih De controversiis) obračunao se s heretičkim idejama o državnoj politici: vjerska sloboda, odvojenost Crkve i države, lažni pacifizam itd.

Te su se ideje pojavile već u 16. stoljeću, nakon nastanka protestantizma. 
Naime, neki vladari su išli linijom manjeg otpora, pa su jednostavno dopustili djelovanje svim novonastalim luteranskim i kalvinističkim sektama... u ime nekakvog "mira u državi". 
Tu je zapravo korijen političkog liberalizma.

Bellarmin je već tada predvidio sve pogubne posljedice takve politike (koje vrlo dobro vidimo u naše vrijeme).
U pitanjima državne politike dolaze do izražaja vjerske dužnosti laika. Oni su ti koji vode državnu politiku.
Dužnost je laika da spriječe pojavu vjerski indiferentne države.

Pri tome, trebaju imati na umu da:
 "potestas temporalis et spiritualis in Ecclesia non sunt res disiunctae et separatae"
("svjetovna i duhovna vlast u Crkvi nisu dvije odijeljene i odvojene stvari").

Svećenici i laici nisu dvije odvojene crkve, već jedna Crkva.

"Ergo debet potestas temporalis spirituali servire, eamque ab hostibus suis protegere ac defendere."
("Stoga svjetovna vlast treba služiti duhovnoj vlasti i štititi ju i braniti od njezinih neprijatelja.")

To su naučavali i mnogi prije Bellarmina, ali kako čovjek u svojoj slabosti često zaboravlja svoje obveze, treba ga uvijek iznova podsjećati na njegove dužnosti.

Što se tiče tzv. vjerske slobode, tu za Bellarmina nema nikakve sumnje:
"libertas credendi = libertas errandi".

Ta navodna "sloboda" je najštetnija upravo onima kojima se daje. Svjetovni poglavari je ne smiju dati svojim podanicima... "sicut non permittitur ovibus libertas vagandi per montes" ("kao što se ovcama ne dopušta sloboda da lutaju po planinama").
Bellarmin stoga predlaže da vladari zabrane širenje heretičke literature u svojim državama. Kao i mnogi drugi crkveni naučitelji (npr. sv. Toma Akvinski) i Bellarmin smatra da okorjele heretike treba i fizički kažnjavati. Neću dublje o tome govoriti, jer znam da takva stajališta danas jednostavno ne prolaze.
 
Međutim, treba reći da je motiv u svemu tome isključivo spasenje duša.
Kaže Bellarmin:
"Ecclesia vero zelo salutis animarum, quas haeretici pervertunt, eos persequitur, quo zelo ipse Christus bis flagello eiecit ex templo vendentes oves et boves..."
("Crkva gorljivošću za spasenje duša, koje heretici kvare [tj. onemogućuje im spasenje], progoni ih, kojom gorljivošću je sam Krist dvaput bičem izbacio iz hrama trgovce ovaca i volova...)

"De laicis" možete vidjeti ovdje...LINK

S kojim ciljem su isusovci pozvani u Austriju?



"Eaque propter a te clementer petimus, ut tua etiam ex parte hoc propositum nostrum, quod ad gloriam omnipotentis Dei et multarum animarum salutem spectat, iuves et promoveas, consentiendo nimirum et deputando petitos duodecim Societatis tuae fratres, inter quos ad minimum duo sint, qui sacram theologiam profiteantur, ut hoc modo opera et diligentia huius sacri ordinis, ex illo etiam regno nostro haereses, cum quibus iam multos annos dictum regnum gravissime conflictatur, evelli ac exterminari possint et earum loco sana doctrina, orthodoxa nimirum et catholica nostra religio, faveatur et propagetur, prout nobis de tua pietate plane pollicemur."

("I zato od tebe milostivo tražimo, da i sa svoje strane pomogneš i promičeš ovu našu nakanu koja je na slavu svemogućega Boga i za spasenje mnogih duša, da se složiš i pošalješ traženu dvanaestoricu braće iz tvoje Družbe, među kojima neka budu barem dvojica vještih u svetoj teologiji, da se na taj način trudom i marljivošću toga svetoga reda i iz ovoga našega kraljevstva mogu iskorijeniti i istrijebiti hereze s kojima se rečeno kraljevstvo muči već mnogo godina, i da na njihovo mjesto dođe zdravi nauk, dakako, da se naša ispravna i katolička vjera njeguje i širi, kao što nam obećaje tvoja pobožnost.")

- Iz pisma cara Ferdinanda I. svetom Ignaciju Loyoli, 20. listopada 1554.

 (Epistolae sancti Ignatii Loyolae, str. 517.)

Muhamed na Istoku, Luther na Zapadu - požar koji se još dugo neće ugasiti



"Satanas... per Mahumetum in Oriente, per Lutherum in Occidente, tantum incendium excitavit, quantum multis annis et magno labore restingui non poterit."

("Sotona je preko Muhameda na Istoku, a preko Luthera na Zapadu, zapalio takav požar, kakav se još mnogo godina i velikim trudom neće moći obuzdati.")

- sv. Robert Bellarmin (Oratio in scholis habita)

subota, 20. veljače 2016.

Umnoži svoju gorljivost za njihovo obraćenje



Sveti papa Grgur Veliki uputio je 601. god. pismo anglo-saksonskom kralju sv. Ethelbertu Kentskom, i dao mu sljedeći poticaj:

"Et ideo, gloriose fili, eam quam accepisti divinitus gratiam, sollicita mente custodi, christianam fidem in populis tibi subditis extendere festina, zelum rectitudinis tuae in eorum conversione multiplica, idolorum cultus insequere, fanorum aedificia everte...
Sic etenim Constantinus quondam piisimus imperator Romanam rempublicam a perversis idolorum cu
ltibus revocans omnipotenti Deo Domino nostro Iesu Christo secum subdidit, seque cum subiectis populis tota ad eum mente convertit. Unde factum est, ut antiquorum principum nomen suis vir ille laudibus vinceret, quanto et in bono opere superaret.
Et nunc itaque vestra gloria cognitionem unius Dei, Patris et Filii et Spiritus Sancti, regibus ac populis sibimet subiectis festinet infundere, ut et antiquos gentis suae reges laudibus ac meritis transeat, et quanto in subiectis suis etiam aliena peccata deterserit, tanto etiam de peccatis propriis ante omnipotentis Dei terribile examen securior fiat.
"


("I stoga, slavni sine, onu milost koju si primio odozgo pažljivo čuvaj; požuri da proširiš kršćansku vjeru u narodima koji su ti podloženi, umnoži svoju gorljivost za njihovo obraćenje, progoni štovanje idola, sruši kumirske građevine...
Tako je, naime, nekada najpobožniji car Konstantin rimsku državu odvratio od pokvarenog štovanja idola i zajedno sa sobom podložio ju svemogućemu Bogu Gospodinu našemu Isusu Kristu, i sebe sa podloženim narodima cijelom svojom dušom obratio Njemu. Zato se dogodilo da je ime starijih vladara pretekao svojom slavom, koliko je nadvladao dobrim djelima.
I stoga neka sada vaša slava požuri učvrstiti spoznaju jednoga Boga, Oca i Sina i Duha Svetoga, među kraljevima i narodima vama podložnima, pa da [vaša slava] svojim pohvalama i zaslugama pretekne stare kraljeve vašega naroda, i koliko više u svojim podložnicima iskorjenjuje tuđe grijehe, toliko će biti sigurnija u opravdanju vlastitih grijeha pred strašnim sudom svemogućega Boga.
")


Prijepis cijelog tog pisma daje sv. Beda Časni u djelu:
Historia ecclesiastica gentis Anglorum, I., 32.

petak, 19. veljače 2016.

Sekularizacija školstva u Hrvatskoj 1874.-1913. g.

Liberalne ideje potekle iz Francuske revolucije širile su se kao kuga Europom tijekom cijelog 19. stoljeća. Te su se ideje prvenstveno širile u višim slojevima društva, što će imati kobne posljedice za cijelo društvo. Ono što su prije bile samo zamisli, počelo se polako pretvarati u državne zakone.

U Austriji su 1868. god. doneseni zakoni o braku, školi i odnosima među vjerskim zajednicama. Školstvo je sekularizirano, uveden je "civilni brak"; protestanti i židovi proglašeni su ravnopravnima s katolicima.
Time je de facto Habsburška Monarhija prestala biti katolička država. To je izazvalo prosvjed bl. pape Pija IX. i otpor katoličkog svećenstva. No, liberalne vlasti se nisu na to obazirale.

Kakve je to posljedice imalo u Hrvatskoj?
Prema Hrvatsko-ugarskoj nagodbi iz 1868., Hrvatskoj je bila zajamčena autonomija u pitanjima školstva, sudstva, unutarnje uprave i vjerske politike.
Da sasvim izravno kažem, Hrvatska je mogla ostati katolička... Da Hrvati nisu tako povodljivi, kakvi jesu...

Godine 1873., hrvatskim je banom imenovan Ivan Mažuranić, takozvani "ban pučanin".
On si je zacrtao da presadi u Hrvatsku sve liberalne reforme iz Beča. To je slično kako su hrvatski političari za vrijeme pretpristupnih pregovora za ulazak u EU, bez imalo kritike usvajali sve ultraliberalne preporuke briselskih birokrata. Ta sluganska povodljivost je, nažalost, već dugo jedna od glavnih karakteristika hrvatskog političkog mentaliteta.

Hrvatski sabor je 1873. g. donio zakon o građanskoj i vjerskoj ravnopravnosti židova. Možemo reći da je to bio simbolični početak kraja katoličke Hrvatske.

U listopadu 1874. donesen je Zakon o pučkim školama, kojim je Crkvi oduzet nadzor nad školstvom.
Cijelo hrvatsko svećenstvo je ustalo protiv tog zakona, čak i "liberalni" biskup Strossmayer, koji je ne jednom optužio "židove i masone" za sekularizaciju školstva.

No, nije bilo pomoći... Uvedene su interkonfesionalne škole. Hrvatski učenik se prvi put našao u školskim klupama s inovjercima. I tako je ostalo do danas.

Nema nikakve sumnje da takav školski sustav potiče vjerski indiferentizam kod djece.

Podsjećam da Zakonik kanonskog prava iz 1917. izričito propisuje (can. 1374.):
"Pueri catholici scholas acatholicas, neutras, mixtas, quae nempe etiam acatholicis patent, ne frequentent."
("Katolička djeca neka ne pohađaju škole [koje su] nekatoličke, neutralne, mješovite, koje su naime otvorene i nekatolicima.")


Treba ovdje napomenuti da su se Zakonu o pučkim školama iz 1874. protivili i Srbi u Hrvatskoj. Njihova su djeca prije tog zakona pohađala "grko-istočne" (raskolničke) škole. I oni su htjeli ostati odvojeni od ostalih religija. Ni njihova djeca nisu otporna na indiferentizam sekularne škole.



Ovo je bio kratak uvod za razumijevanje ovog dolje članka iz časopisa Kršćanska škola (1913. god., br. VIII.). Taj je časopis izlazio u Zagrebu 1913.-1945. Promicao je katoličko školstvo.


Sam članak govori o rezultatima Zakona iz 1888. (koji je djelomično promijenio Zakon o pučkim školama iz 1874.)...









nedjelja, 14. veljače 2016.

Svećenička ređenja u Šibeniku 1935. godine

Nije nikakva tajna da južna Hrvatska danas ima velike probleme s krizom svećeničkih zvanja. A tako bi vjerojatno bilo i u Zagrebu da tamo ne dolaze bogoslovi iz drugih dijelova Hrvatske, BiH i dijaspore.

Šibenska biskupija već par godina praktički uopće nema mladomisnika. Plodovi postkoncilskog "proljeća" su više nego vidljivi.

A kako je bilo nekada?
Godine 1935. Šibenska je biskupija imala 15 mladomisnika!
Toliko ih ove godine neće imati ni Zagrebačka nadbiskupija.

A trebate još uzeti u obzir da je Šibenik u ono vrijeme imao upola manje stanovnika nego danas.


Evo vijest o ređenjima u šibenskom tjedniku Katolik (14. srpnja 1935., br. 28., str. 3.)...




petak, 12. veljače 2016.

Franjevački Treći Red (4. dio) - postkoncilske promjene i pad u besmislenost

U prošlom sam dijelu govorio o drugoj Reguli Trećega reda, koju je 1883. god. donio papa Leon XIII.  Ta je Regula bila na snazi do 1978. god.; dakle, ukupno 95 godina.

Odmah nakon Drugoga vatikanskog koncila, postalo je očito da Regula Leona XIII. nije u skladu sa "duhom koncila", pod čime se obično misli na ekumenizam, "dostojanstvo čovjeka", "vjersku slobodu" i "dijalog sa svijetom".
Leon XIII. je zagovarao borbu protiv sekularizma i liberalizma, dok su novotari iz 1960-ih zagovarali dijalog s liberalizmom, "otvaranje prema svijetu". Ta dva stajališta se ne mogu pomiriti.

Već 1966. godine (tj. samo godinu dana nakon završetka Drugog vatikanskog koncila) počeo je rad na novom pravilu Trećega reda. Proces stvaranja novog pravila trajao je više od deset godina.
To novo pravilo je službeno uvedeno 24. lipnja 1978.

Usporedimo tu regulu sa prvom regulom Trećeg reda (koju je, podsjećam, napisao sv. Franjo, a potvrdio papa Nikola IV.) i sa Regulom Leona XIII.

Prvo što ćemo primijetiti jest da je regula iz 1978. neobično duga i komplicirana.
Prva je regula Trećega reda imala samo 20 kratkih članaka, a regula Leona XIII imala je tri kratka poglavlja i u svakom od njih nekoliko točaka, dok regula iz 1978. ima čak 103 članka!

Iako se u novim pravilima puno govori, malo se toga zapravo kaže. Možemo reći da je to tipični modernistički način izražavanja u kojem se nevažne stvari kompliciraju do besvjesti, dok se ono što je važno uopće ne spominje.
Takav način izražavanja je potpuno suprotan jednostavnom i jasnom stilu kojim je govorio sv. Franjo.

Sv. Franjo je u izvornoj reguli točno propisao što pojedini brat treba učiniti, koje molitve izmoliti, kada treba postiti, koliko se najmanje puta treba ispovijediti i pričestiti, kako i kada treba slušati sv. misu...
Ništa od toga nećete naći u reguli iz 1978.!!!

Na primjer, u vezi posta i nemrsa, izvorna regula (cap. V.) propisuje da braća ne jedu meso ponedjeljkom, srijedom, petkom i subotom. Post je bio propisan za svaki četvrtak i petak od blagdana Svih Svetih do Uskrsa; i svaki dan Došašća i Korizme (osim nedjelja).
A regula iz 1978. samo općenito kaže da se post i nemrs "treba upoznati, cijeniti i živjeti po općim crkvenim smjernicama". To u praksi znači da današnji FSR-ovci ne obavljaju nikakve posebne postove.

Drugi važan primjer je pitanje brige za pokojnu braću i duše u čistilištu.
Izvorna regula (cap. V.) propisuje da kad umre jedan brat, ostala braća moraju, u roku od osam dana od njegove smrti, izmoliti za njegovu dušu svih 150 psalama (svećenici) ili 150 puta Oče naš i Pokoj vječni (laici). I na godišnjicu njegove smrti moraju dati da se služe tri sv. mise "pro fratrum et sororum tam vivorum quam defunctorum salute" ("za spasenje braće i sestara kako živih tako i preminulih"). I opet trebaju izmoliti 150 psalama za njegovu dušu ili sto puta Oče naš i Pokoj vječni.
A regula iz 1978. samo neodređeno kaže: "Bratstvo se sa zahvalnošću spminje preminule braće te nastavlja zajedništvo s njima u molitvi i Euharistiji." Nigdje se ne navodi što bi točno trebalo učiniti za pokojne. Pa, mnogi moderni FSR-ovci uopće ne mole za pokojne.

Suvremeni je FSR više-manje u cijelosti okrenut sekularnom aktivizmu. Ekologija i briga za okoliš postala je važnija od brige za spasenje duša.

No, najgore od svega je međureligijski sinkretizam koji dolazi do izražaja na "danima duha Asiza", koje organizira upravo FSR.

Možda ste očekivali da ću staviti neku sliku modernističkih FSR-ovaca na međureligijskim skupovima..., ali neću!
Sami ih možete naći koliko hoćete po internetu.
Zapravo, ne možete ih izbjeći ni da želite...

četvrtak, 11. veljače 2016.

Franjevački Treći Red (3. dio) - Regula Leona XIII


Papa Leon XIII. već je u enciklici Auspicato (17. rujna 1882.) izrazio želju da se što više ljudi iz svih slojeva društva uključi u Treći red. Kako papa ističe u toj enciklici, svi razlozi zbog kojih je osnovan Treći red, postoje i danas. Prije svega, potrebno je pozvati ljude na pokoru za grijehe.

Bit pravila Trećega reda je, kaže Leon XIII., poslušnost Bogu i Crkvi, izbjegavanje sukoba i trzavica u obitelji i društvu, ljubav prema bližnjemu, umjerenost u jelu, skromnost, čistoća, uzdržavanje od opasnih i nemoralnih zabava, predstava, plesova i sl. Također se navodi da je oružje dopušteno koristiti jedino za obranu katoličke vjere i domovine.

Leon XIII. nije skrivao nadu da Treći red opet postane ono što je bio u srednjem vijeku - stup obrane Crkve, "novi Makabejci".
Upravo je takva obrana trebala Crkvi u drugoj polovici 19. stoljeća, kad su neprijatelji Crkve digli glavu; liberali su preuzeli vlast u nizu europskih zemalja, tražili su odvajanje Crkve i države, sekularizaciju školstva, uvođenje civilnog braka, "vjersku slobodu" i ravnopravnost svih religija...

Papa uviđa da se tim opasnostima treba suprotstaviti svim raspoloživim sredstvima, a jedno od njih je Treći red.
No, smatrao je da je potrebno djelomično promijeniti pravilo Trećeg reda, kako bi današnji trećoredac mogao točno znati što mu je činiti u ovom vremenu.

Konstitucijom Misericors Dei Filius (3. lipnja 1883.) uvedena je nova Regula Trećega reda.
Ta je regula bila na snazi sve do 1978. godine.

Promjene koje je uveo Leon XIII. bile su posljedica promijenjenih okolnosti u kojima se našla Crkva.
U vrijeme sv. Franje, kad je napisana izvorna regula, glavni su neprijatelji Crkve bili albigenzi, valdenzi i slične krivovjerne skupine, dok su u 19. i 20. stoljeću to postale sekularno-liberalne vlade na Zapadu, a posebno liberalni mediji.

I zato, npr. regula Leona XIII. propisuje (cap. I., 8.):
"Libros vel diaria, unde pernicies virtuti metuatur, domum suam inferri, ab iisque, qui ipsorum potestati sint, legi ne sinant."
("Knjige ili novine, od kojih bi mogla doći opasnost za krepost, neka ne dozvole da se unose u njihov dom i da ih čitaju oni koji su pod njihovom skrbi.")

Leon XIII. nije promijenio "duh izvorne regule". Promjene su više bile u formi, nego u sadržaju.
Na primjer, sv. Franjo je u izvornoj reguli (cap. XIV.) propisao da za pokojnog brata na godišnjicu njegove smrti, ostala braća izmole psalterij ili (ako ne znaju čitati) da izmole sto puta Oče naš i Pokoj vječni; dok je Leon XIII. stavio da na tu nakanu izmole krunicu.

Sve u svemu, Regula Leona XIII. je uistinu pomogla da se Treći red s novom svježinom proširi po cijelom svijetu.

I ostali pape su poticali njegovo širenje, osobito sv. Pio X.

Papa Pio XI. koji si je uzeo zadatak da obnovi "mir Kristov u Kraljevstvu Kristovu", vidio Treći red kao važan dio Katoličke akcije.
Kad čitate katoličke novine iz 1920-ih i 1930-ih, vidjet ćete da se stalno članove Katoličke akcije poticalo da se pridruže i Trećem redu. Sve ih je povezivao isti cilj - obnoviti katoličku vjeru u Europi i svijetu.


Pogledajmo sad encikliku Leona XIII. Misericors Dei Filius i (novo) Pravilo Trećeg reda.
 ------

LEO EPISCOPUS SERVUS SERVORUM DEI

Ad perpetuam rei memoriam

Misericors Dei Filius, qui, suavi iugo et leve onere hominibus imposito, omnium vitae et saluti consuluit, Ecclesiam a se conditam non potestatis solum sed etiam misericordiae suae reliqui heredem, ut parta per ipsum beneficia ad omnes saeculorum aetates eodem semper charitatis tenore propagarentur. Propterea quemadmodum in iis, quae Iesus Christus in omni vita vel gessit vel praecepit, mitis illa sapientia et invictae magnitudo benignitas eluxis, sic pariter in singulis christianae reipublicae institutis mira quaedam eminet indulgentia et lenitas, ut plane vel in hac ipsa re similitudinem Dei, qui charitas est [I Ion. IV, 16], gerere Ecclesia videatur. Illud est autem munus pietatis huius maternae maxime proprium, accomodare sapienter leges, quoad fieri potest, ad tempora, ad mores, at in praecipiendo exigendoque summa semper aequitate uti. Atque huiusmodi consuetundine charitatis simul et sapientiae efficitur, ut immutabilitatem doctrinae absolutam et sempiternam cum prudenti disciplinae varietate Ecclesiae coniungat.

Hac Nos ratione animum et mentem Nostram in gerendo Pontificatu conformantes, officii Nostri ducimus eo, quo aequam est, iudicio aestimare naturam temporum, at omnia circumspicere, ne quem difficultas deterreat ab utilium exercitatione virtutum. Et nunc quidem perpendere ad hanc normam placuit sodalitatem Franciscalium Ordinis Tertii, qui secularis dicitur, diligenterque statuere num leges eius modice temperari ob mutata tempora oporteret.

Praeclarum istud Francisci patris institutum vehementer pietati christianorum commendavimus per litteras Encyclicas Auspicato quae die XVII Septemberis anno superiore dedimus. Dedimus autem hac voluntate atque hoc unice proposito, ut quanto plures possent ad sanctitatis christianae laudem invitatione Nostra tempestive revocarentur. Origo quippe est maxima et malorum quae permunt, et periculorum quae metuuntur, neglecta christiana virtus: alteris vero mederi, atque altera depracari non alia homines ratione possunt, quam maturando privatim et publice ad Iesum Christum reditu, qui salvare in perpetuum potest accedentes per semetipsum ad Deum [Hebr. VII, 25]. Iamvero in curandis Iesu Christi praeceptis instituta Franciscalia tota sunt posita: neque enim quicquam spectavit aliud auctor sanctissimus, quam ut in iis, velut in quadam palestra, diligentius vita christiana exerceretur. Profecto Ordines Franciscales duo priores, magnarum virtutum informati disciplinis, perfectius quiddam diviniusque persequuntur: sed paucorum sunt, nempe eorum quibus Dei munere concessum est ad evangelicorum consiliorum sanctitatem singulari quadam alacritate contendere. Verum Tertius Ordo natus aptus est multitudini: et quantum possit ad mores iustos, integros, religiosos superiorum temporum monumenta et res ipsa declarat.

Auctori autem et adiutori bonorum consiliorum Deo acceptum referre debemus, quod illis cohortationibus Nostris clausae aures populi christiani non fuerunt. Imo vero plurimis ex locis perfertur excitata erga Franciscum Assisiensum pietas, autusque passim numerus sodalitatem Tertii Ordinis expetentium. Quapropter velut incitamenta currentibus praebituri, illus decrevimus cogitationem intendere, unde impediri aut retardari aliquatenus posse animorum salutaris iste cursus videbatur. Et primum quidem perspeximus, Regulam Terii Ordinis quam Nicolaus IV Decessor Noster, probavit confirmavitque Constitutione Apostolica Supra Montem die xviii Augusti MCCLXXXIX, non omnino iis, quibus nunc vivitur, temporibus atque moribus respondere. Hinc cum expleri suscepta officia sine molestia et labore nimio non possint, pleraque legum capita condonare sodalium precibus hactenus necesse fuit: quod quidem sine disciplinae communis detrimento fieri non posse, facile intelligitur.

Deinde alia quoque in aedem sodalitate erat caussa, quae Nostras sibi curas vindicaret. Nimirum Romani Pontifices Decessores Nostri Tertium Ordinem iam inde a natali suo summa benevolentia complexi, Indulgentias complures et satis amplas in expiationem admissorum sodalibus concessere. Quarum ratio effecta est annorum decursu perplexior: atque illud in contentionem saepe veniebat, num de pontificali, indulgentia certis in caussis constaret, et quo tempore, quove genere eadem uti fas esset. Certe desiderata non est Apostolicae Sedis hac in re povidentia: ac nominatim Benedictus XIV P. M. Constitutione Ad Romanum Pontificem die XV Martii anno MDCCLI tollendas priores dubitationes curavit; non paucas tamen, ut fere fit, denua attulit dies.

Quamobrem huiusmodi incommodorum cogitatione adduct, ex sacro Consilio Indulgentiis sacrisque reliquiis tuendis praeposito aliquot S. E. R. Cardinales destinavimus, qui leges Tertiariorum pristinas cum cura recognoscerent; item Indulgentias et privilegia omnia in commentarium relata examinarent: adhibitoque intelligenti iudicio, hac de re ad Nos referrent, quid retinendum quidve novandum pro temproum conditione censuissent. Transacto, ut imperatum erat, negotio, ii quidem Nobis auctores fuerunt, leges veteres flecti atque accomodari ad has recentes vivendi consuetudines oportere, cum quorumdam capitum immutatione nonnulla. De Indulgentiis vero, ne qui reliquatur haesitandi locus, prohibendique caussa periculi, ne quid non iure fiat, arbitrati sunt, Nos ad exemplum Benedicti XIV sapienter utiliterque facturos, si revocatis abrogatisque Indulgentiis omnibus, quae hactenus valuerant, alias quasdam ex integro eidem sodalitio decreverimus.

Ergo quod bonum felixque sit, Dei gloriam ampliciet, re pietatis virtutumque ceterarum studia magis accendat, Nos his Litteris auctoritate Nostra apostolica Legem Franciscalium Ordinis Tertii, qui secularis dicitur, eo modo quo infra descripta est, novamus et sancimus. Quo tamen facto nihil demptum de ipsa Ordinis natura putetur; quam omnino volumus immutatatm atque integram permanere. Praeterea poenarum remissionibus, seu Indulgentiis, privilegiisque, quae infra in indice recensetur, eosdem sodales uti posse volumus et iubemus, sublatis penitus Indulgentiis privilegiisque universis, quae eidem sodalitio haec Apostolica Sedes quocumque vel tempore, vel nomine, vel forma ante hanc diem concesserat.

Lex Sodalium Franciscalium Tertii Ordinis qui Saecularis dicitur

Cap. I.

DE COOPTATIONE, TIROCINIO, PROFESSIONE.

§ I. Ne quos cooptari liceat, nisi maiores quatordecim annorum, eosque bene moratos, retinentes concordiae, atque in primis sanctitate professionis catholicae probatos, spectatoque erga Ecclesiam Romanam Sedemque Apostolicam obsequio.

§ II. Nuptae, nisi sciente et consentiente viro, ne cooptentur, extra quam si secus videatur faciendum, auctore sacerdote conscientiae ipsarum iudice.

§ III. Adlecti in sodalitatem scapulare parvum unaque cingulum de more gerant: ni gesserint, statis privilegiis iuribusque careant.

§ IV. Qui quaeve Tertium Ordinem inierint, unum ipsum annum tirocinio exigant: mox, Ordinem rite professi, servaturos esse iura Dei, obedientes Ecclesiae dicto futuros; si quid in iis, quae professi sunt, deliquerint, satis facturos singuli spondeant.


Cap. II

DE DISCIPLINA VIVENDI.

§ I. Sodales Tertii Ordinis in omni cultu hatibuque, sumptuosiore elegantia posthabita, teneant eam, quae singulos deceat, mediocritatis regulam.

§ II. Choreis ludisve scenicis procacioribus, item comissationibus perquam caute abstineant.

§ III. Pastu atque potu utantur frugaliter: neve ante vel accumbant vel assurgant de mensa, quam invocato pie grateque Deo.

§ IV. Ieiunium Mariae Virgini Immaculatae, item Francisco Patri, pridie sacra solemnia, singuli servanto: admodum laudabiles, si qui praeterea vel ieiunium in sextas, vel abstinentiam carnium in quartas quasque ferias servarint, disciplina veteri Tertiariorum.

§ V. Admissa rite expianto permenses singulos; item ad divinum epulum accedant per menses singulos.

§ VI. Tertiarios ex ordine Clericorum, quod Psalmis quotidie dant operam, nihil praeterea hoc nomine debere placet. Laici, qui nec canonicas, neu Mariales preces, vulgo Officium parvum B. V. M., persolvunt, precationem Dominicam cum Salutatione Angelica et Gloria Patri adhibeant duodecies in dies singulos, excepto si per valetudinem non liceat.

§ VII. Quibus est testamenti factio, ii suo quisque tempore de re sua testentur.

§ VIII. In familiari vita studeant ceteros exemplo antecedere: pietatis artes, resque optimas provehere. Libros vel diaria, unde pernicies virtuti metuatur, domum suam inferri, ab iisque, qui in ipsorum potestate sint, legi ne sinant.

§ IX. Charitatem benevolam et inter se et ad alienos sedulo tueantur. Componendas, sicubi possunt, discordias curent.

§ X. Iusiurandum ne iurent unquam, nisi necessario. Turpia dictu, scurriles iocos fando fugiant. Excutiant sese vesperi, num tale quidquam temere fecerint: si fecerint, errorem poenitendo corrigant.

§ XI. Rei divinae, qui commode possunt, quotidie intersint. Ad coetus menstruos, quos Praefectus indixerit, conveniant.

§ XII. Conferant in commune pro facultate quisque sua nonnihil, unde vel tenuiores e sodalium numero, praesertim affecta valetudine, subleventur, vel divini cultus dignitati consulatur.

§ XIII. Ad sodalem aegrotantem Praefecti vel adeant ipsi, vel mittant, qui charitatis officia expleat. Iidem, in morbo ancipiti, moneant suadeant, ut quae ad expiandum animum pertinent, aegrotus tempestive curet.

§ XIV. Ad exequias sodalis demortui sodales municipes hospitesve conveniant, simulque Mariales preces instituto Dominici Patris, id est Rosarium, tertiam partem ad caeleste demortui solatium adhibeant. Item sacerdotes inter rem divinam, laici, si poterunt, sumpta Ecuharistia, pacem fratri defuncto sempiternam pii volentes adprecentur.

Cap. III.

DE OFFICIIS, DE VISITATIONE, DEQUE IPSA LEGE.

§ I. Officia, advocatis ad conventum sodalibus, deferantur. Eadem triennalia sunto. Oblata ne qui sine caussa iusta recuset, ceu oscitanter gerat.

§ II. Curator, qui Visitator audit, diligenter quaerat, satisne salvae leges. Eius rei ergo, sodalitiorum sedes in singulos annos, eoque crebrius, si res postulaverit, pro potestate circumeat, coetumque habeat, Praefectis sodalibusque universis adesse iussis. Si quem Visitator ad officium monendo iubendo revocarit, sive quid, salutaris poenae nomine, in quemquam decreverit, hic modeste accipiat, idemque luere ne abnuat.

§ III. Visitatores ex Primo Franciscalium Ordine, vel ex Ordine Tertio Regulari legantur, quos Custodes seu Guardiani, si id rogati fuerint, designabunt. Visitatoris munere laicis viris interdictum esto.

§ IV. Sodales nec obedientes et noxii iterum et tertium admoneantur officii sui: ni pareant, excedere Ordine iubeantur.

§ V. In his legibus si qui forte quid deliquerint, hoc se nomine culpam suscepturos nullam sciant, exceptis iis quae iuro divino Ecclesiaeve legibus alioqui praecipiuntur.

§ VI. Si quae huius capita legis quemquam servare caussa gravis et iusta prohibeat, eum ex ea parte lege solvi, eademve capita commutari prudenter liceat. Cuius rei Praefectis ordinariis Franciscalium et Primi Ordinis et Tertii, item Visitatoribus supra dictis facultas potestasque sit.

Index indulgentiarum et privilegiorum.

Cap. I.

DE INDULGENTIIS PLENARIIS.

Tertiariis ex utroque sexu singulis, qui ad missorum confessione ritu christiano expiati sacram Eucharistiam sumpserint, Indulgentiam plenariam consequendi ius sit, diebus et caussis quae infra scriptae sunt:

I. Die aditiali.

II. Quo die singuli Ordinem primitus profitentur.

III. Quo die ad concionem menstruam seu Conferentiam conveniunt, si modo templum aliquod publicumve sacrarium pietatis caussa adierint, remque christianam Deo de more commendaverint

IV. Die IV Octobris, natali Francisci Patris legiferi: die XII Augusti, natali Clarae Virginis legiferae: die II Augusti, festo Mariae Angelorum reginae ob Basilicam eius dedicatam: item quo die solemnia anniversario aguntur Sancti caelitis, in cuius templo sedes est sodalitii constituta, si modo ipsum templum pietatis caussa celebraverint, remque christianam Deo de more commendaverit.

V. Semel per menses singulos, quo die cuique placuerit, si modo templum aliquod publicumve sacrarium pietatis caussa adierint, et aliquandiu ad mentem Pontificis maximi obsecrando perstiterint.

VI. Quoties, potioris vitae studio, per octo dies continuos statis animi meditationibus operam daturi secesserint.

VII. Item morituris, si sanctum salutare nomen Iesu aut voce, aut, si loqui posse desierint, voluntate imploraverint. Iidem eodem iure fruantur, si nec compotes sacra Confessione atque Eucharistia, animi dolore culpas expiaverint.

VIII. Bis in anno Benedictionem summi Pontificis nomine accepturis, si ad mentem ipsius Pontificis Deo aliquandiu supplicaverint: itemque, hac ipsa supplicandi lege, accepturis quam appelant Absolutionem, hoc est Benedicionem, per hos dies qui infra scripti sunt:
I. Natiali Domini Nostri Iesu Christi.
II. die solemni Paschatis Resurrectionis.
III. die solemni Pentecostes.
IV. in festo Sanctissimi Cordis Iesu.
V. item Immaculatae Conceptionis B. Mariae Virignis.
VI. Iosephi sponsi sius die XIX Martii.
VII. Impressionis ss. Stigmatum Francisci Patris die XVII Septembris.
VIII. Ludovici regis Galliarum, Patroni caelestis sodalium Tertio Ordine die XXV Augusti.
IX. Elisabeth Hungaricae die XIX Novembris.
IX. Item semel in mense, si qui Pater, Ave et Gloria Patri quinquies pro incolumitate rei christianae, semel ad mentem Pontificis maximi recitaverint, ii iure omni ad expiandas animi labes fruantur, quo fruuntur et qui stativa in Urbe supplicia obeunt, et qui Portiunculam, Hierosolymitana loca sanctissima, aedem Iacobi Apostoli Compostellensem, religionis caussa, celebrant.
X. Quibus diebus stativae supplicationes in Missali Romano designantur, si templum sacrariumve, in quo sedes christianam Deo de more commendaverint, in eodem templo sacrariove per eos ipsos dies amplissimo iure fruantur, quo in Urbe cives hospitesve fruuntur.

Cap. II.

DE INDULGENTIIS PARTIALIBUS.

I. Tertiariis ex utroque sexu singulis, si templum sacrariumve, in quo est sedes sodalitii constituta, celebraverint, Deoque pro rei christianae incolumitate supplicaverint quo die sacra Stigmata Francisco Patri divinitus impressa sunt, item festo sanctorum Ludovici regis, Elisabeth reginae Lusitaniae, Elisabeth Hungaricae, Margaritae Cortonensis, itemque aliis duodecim diebus, quos singuli maluerint et Praefectus Ordinis probarit, ea supplicatio septennis septiesque quadragenae satisfactionis instar sit.

II. Quoties Missae aliisve divinis officiis, vel sodalium conventibus publicis privatisve interfuerint: inopes hospitio acceperint: dissidia composuerint, componendave curarint: in pompam rite ductam prodierint: Sacramentum Augustum, cum circumfertur, vel comitati sint, vel, si comitari nequiverint, ad campani aeris signum precationem Dominicam cum Salutatione Angelica semel recitaverint: quinquies precationem et salutationem eamdem recitaverint rei christianiae, vel animabus sodalium defunctorum Deo commendandis: hominem mortuum extulerint: devium quemquam ad officium reduxerint: Dei praeceptis ceterisque ad salutem necessariis quempiam erudierint: aut aliud quippiam ex hoc genere charitatis egerint, toties singulis eorum, harum rerum singularum caussa, tercentos de poenalium dierum numero expungere liceat. Tertiariis, si malint, omnibus et singulis indulgentiis supra dictis, sive plenariis sive partialibus, labes poenasque defuntorum expiare liceat.

Capt III.

DE PRIVILEGIIS.

I. Sacerdotibus ex ordine Tertiariorum ad quodlibet altare facientibus, tribus ex qualibet hebdomade diebus, perlitare fas sit, modo ne similem perlitandi facultatem in alium diem impetraverint.

II. Qui sacrum fecerit animabus sodalium defunctorum expiandis, is ubicumque veniae defuncto impetrandae perlitato.

Atque haec omnia et singula, uti supra decreta sunt, ita firma, stabilia, rata in perpetuum esse volumus: non obstantibus Constitutionibus, Litteris Apostolicis, statutis, consuetudinibus, privilegiis, alisque Nostris et Cancellariae Apostolicase regulis et contrariis quibuscumque. Nulli ergo hominum liceat has Literras Nostras ullo modo, ullave ex parte violare. Si quis autem adversus eas tale quicquam ausit, indignationem omnipotentis Dei, et beatorum Petri et Pauli Apostolorum Eius se noverit incursurum.

Datum Romae apud S. Petrum, anno Incarnationis Dominicae Millesimo octongentesimo tertio, III Kalendas Iunias, Pontificatus Nostri Anno Sexto.



utorak, 9. veljače 2016.

Franjevački Treći Red (2. dio) - Izvorno pravilo

Ovdje dolje možete vidjeti izvornu regulu Trećeg reda, koja je bila na snazi sve do 1883. god.

Regulu je napisao sv. Franjo, a potvrdio ju je papa Nikola IV. 1289. god.

A kao dokaz da je sam sv. Franjo doista autor ove regule, dovoljno je navesti kako je glasila stoljetna prisega kojom se pristupalo u Treći red:
Ego frater N. [vel soror N.] voveo etc. servare mandata Dei toto tempore vitae meae et satisfacere, ut convenit, transgressoribus contra Regulam et vivendi modum Tertii ordinis de poenitentia institutam per beatum Franciscum et per dominum Nicolaum IV confirmatam.

Papa Nikola IV. je samo potvrdio Regulu; on je nije napisao!
Pisac je sv. Franjo.
To treba istaknuti jer dosta prominentnih modernista (i od njih zavedenih neznalica) tvrde da sv. Franjo nije napisao nikakvo posebno pravilo za Treći red. A time pokušavaju opravdati radikalne reforme koje su nakon Drugog vatikanskog koncila u potpunosti promijenile Treći red.
Novo pravilo, uvedeno 1978. god., donosi cijeli niz odredbi koje su u suprotnosti sa izvornim pravilom, kao i običajima kojih su se trećoredci držali stoljećima. Moderno pravilo je pretvorilo Treći red u običnu humanitarnu udrugu, kojoj su "ljudska prava" i ekologija važniji od spasenja duša... Danas je pripadnicima FSR-a glavna aktivnost organiziranje "zajedničkih molitava" sa inovjercima. No, o tome više drugi put...


Vratimo se staroj reguli. Ona je bila na snazi gotovo 600 godina.
Najslavnije stranice povijesti Trećeg reda ispisali su ljudi koji su se držali te regule, među njima mnoštvo svetaca i blaženika.


Sv. Franjo već u prvoj odredbi propisuje da nijedan heretik ili osoba koja je pod sumnjom za krivovjerje, ne može biti primljen u Treći red.

Prvo poglavlje Regule jasno kaže:

"...ante assumptionem seu receptionem ipsorum de fide catholica et obedientia erga praefatam Ecclesiam, diligenti examinationi subdantur... Praecavendum est tamen sollicite, ne quis haereticus vel suspectus de haeresi aut etiam infamatus ad vitae observationem istius quomodolibet admittatur. Et si talem inveniri contigerit extitisse receptum, assignitur ille quantocyus inquisitoribus pravitatis haereticae puniendus."

("...prije njihovog prihvaćanja ili primanja, neka budu pažljivo ispitani o katoličkoj vjeri i poslušnosti spomenutoj Crkvi... Treba naime budno paziti da nijedan heretik ili osumnjičen za krivovjerje ili također ozloglašen, na bilo koji način ne bude primljen u obdržavanje ovog života. I ako se nađe da je takav bio primljen, neka bude predan istražiteljima heretičke zloće [tj. inkvizitorima] da bude kažnjen.")

Današnji "modernizirani" FSB se ističe po promociji liberalnog pacifizma.
Što bi na to rekao zaštitnik i najslavniji pripadnik Trećeg reda - sv. kralj Luj IX., koji je vodio križarske vojne protiv muhamedanaca?

Izvorna regula čak ima i odredbu o nošenju oružja (cap. VII.). Ona glasi:
"Impugnationis arma secum fratres non deferant, nisi pro defensione Romanae Ecclesiae, christianae fidei, vel etiam terrae ipsorum, aut de suorum licentia ministrorum."
("Neka braća ne nose sa sobom napadačko oružje, osim za obranu Rimske Crkve, kršćanske vjere, ili također svoje zemlje, ili po odobrenju svojih poglavara.")

Sv. Franjo je odredio da pripadnici Trećeg reda nastoje svaki dan slušati sv. Misu (cap. XIII.). I to mora biti u tišini, sabranosti i molitvi:
"Studeant quilibet dum Missae celebratur officium et praedicationis verbum proponitur, servare silentium, orationi et officio sit intentus..."
("Neka svatko nastoji dok se slavi služba Mise i iznose riječi propovijedi, održati tišinu, neka bude predan molitvi i oficiju...")

Ta odredba se, dakako, ne može izvršiti u novoj misi, koja je zamišljena kao "dijalog" između svećenika i puka.


Evo, bula Nikole IV. Supra montem catholicae fidei kojom je odobrena regula Trećega reda (u Magnum Bullarium Romanum, 1655. god., str. 185.-187.)






nedjelja, 7. veljače 2016.

Franjevački Treći Red

"Znamo naime da kod nas ima 80 000 članova ove impozantne Franjine vojske..."

(Dijecezanski list Šibenske biskupije, 1926. god., br. 3.-4.)




petak, 5. veljače 2016.

Za kršćansku školu

"Učitelji moraju biti iste vjere kao i djeca i prožeti vjerskim duhom.
Udžbenici moraju biti odobreni od crkvene vlasti.
U knjigama i u nastavi ne smije biti ništa što vrijeđa Crkvu i vjeru, pače cjelokupna nastava mora disati kršćanstvom..."

(Katolik, 4. lipnja 1931., br. 23.)



četvrtak, 4. veljače 2016.

Ispravan stav za primanje sv. pričesti


(Radosna vijest, VIII. izd., Rijeka, 1972., str. 162.)


Kod nas se još početkom 1970-ih sv. pričest primala isključivo klečeći.
Tako su i djeca učila na vjeronauku, što se može vidjeti u ovom udžbeniku.

srijeda, 3. veljače 2016.

Kloni se mješovite ženidbe!

Naš je katolički tisak često pisao o opasnosti koju miješani brakovi predstavljaju za vjeru. Sjetimo se da je i bl. Ivan Merz pisao o toj opasnosti.
Pa, iako tada takvi brakovi nisu bili česti (kao danas), njihova nagla pojava tijekom 1920-ih i 1930-ih izazvala je priličnu uzbunu.

Prenosim članak koji je izašao u tjedniku Katolik, u dva nastavka, 1930. god.

Rekao bih da je ova rečenica ključna za razumijevanje tog problema:

"Mješovite ženidbe pogibeljne su već stoga što ih ne prati Božji ni crkveni blagoslov. Vidjeli smo da Crkva pri sklapanju takve ženidbe ne dozvoljava da se čita sv. Misa i da se vjernicima podijeli uobičajeni blagoslov."


Katolik, 30. studenog 1930., br. 25., str. 3.




NASTAVAK
(Katolik, 7. prosinca 1930., br. 26., str. 1.)