nedjelja, 8. prosinca 2024.

Po zagovoru Bezgrješne do čistog života vjernika


Slaveći blagdan Bezgrješnog Začeća Blažene Djevice Marije, pozvani smo da nasljedujemo ili da barem nastojimo nasljedovati Marijine kreposti, osobito čistoću. Međutim, to se ne može postići bez molitve.

Sveto Pismo nam govori: "Svaki dobar dar i svaki savršen poklon odozgor je, silazi od Oca svjetlilâ" (Jak 1, 17). Tako je i čistoća dar koji dobivamo od Boga. Dar za koji trebamo moliti Boga.

Gospodin kaže u Evanđelju: "Molite i primit ćete" (Iv 16, 24). Ove su riječi velika utjeha, ali su jednako tako i veliko upozorenje: Ako ne budete molili, nećete primiti.

Ako netko nikada ne moli za dar čistoće, je li onda neobično da stalno pada u ponor bludnosti? Je li čudno da takav čovjek ide iz jednog bludnog grijeha u drugi, iz jedne nečistoće u drugu, i tako u krug? Ako vi ljude ne učite da mole za dar čistoće, je li onda čudno da mase grcaju u nečistoći?

Modernisti već dugi niz godina plasiraju ideju kao da je bludnost "neizbježna" ili da je razbludan život velikog broja ljudi "normalno stanje stvari", pa zato žele Crkvu "prilagoditi" takvom stanju društva... S time da kod njih riječ "prilagoditi" znači: proglasiti dopuštenima sve grijehe, opačine i izopačenosti.

Nasuprot njihovim zabludama, Crkva je uvijek isticala da postoje sredstva kojima se može (i mora) čuvati čistoća. Među tim sredstvima, jedno od najvažnijih jest: molitva za čistoću.

Treba istaknuti da čistoća nije nešto opcionalno, kao da bi bilo svejedno živi li čovjek čistim životom ili pak živi u najgoroj bludnosti. Čist život nije samo ideal, nego to je obveza svakog čovjeka. Tko sebe naziva kršćaninom, mora vjerovati i u ove riječi Svetoga pisma:

"Doista, ovo je volja Božja: vaše posvećenje – da se suzdržavate od bludnosti, da svatko od vas zna svoje tijelo posjedovati u svetosti i poštovanju, a ne u pohotnoj strasti kao pogani koji ne poznaju Boga." (1 Sol 4, 3)

"Jer dobro znajte ovo: nijedan bludnik, ili bestidnik, ili pohlepnik – taj idolopoklonik – nema baštine u kraljevstvu Kristovu i Božjemu. Nitko neka vas ispraznim riječima ne zavarava: zbog toga dolazi gnjev Božji na sinove neposlušne." (Ef 5, 5-6)


Vojnik u borbi mora upotrijebiti sva sredstva kako bi porazio neprijatelje. Tako i vjernik u borbi za vječni život mora upotrijebiti sva sredstva kako bi porazio neprijatelje svojega spasenja i očuvao čistoću. Molitva je jedno od najvažnijih sredstava.

Moliti za čistoću nije neki teški i neostvarivi zadatak. To je zapravo prilično jednostavno. Sv. Alfonz Liguori i drugi duhovni učitelji preporučuju da molimo na tu nakanu triput Zdravo Marijo s određenim zazivom Bezgrješnoj.

Treba naglasiti da je ova pobožnost dobila važnu potvrdu Svete Stolice. Uoči blagdana Bezgrješnog Začeća, 6. prosinca 1904., papa sv. Pio X. objavio je dekret u kojem navedenu pobožnost preporučuje i obdaruje sa 300 dana oprosta. 

 


 

Sv. Pio X. u ovom dekretu ističe sv. Alfonza kao velikog branitelja dogme o Bezgrješnom Začeću i promicatelja štovanja Presvete Bogorodice, te s time povezuje navedenu pobožnost:

"S. Alphonsus Maria de Ligorio non solum strenuus extitit defensor Immaculatae Conceptionis B. M. V., sed etiam fuit promotor indefessus cultus erga B.mam Virginem sine labe conceptam, et praesertim promovit inter fideles praxim quotidie recitandi mane et vespere ter Salutationem Angelicam addendo cuique earum hanc invocationem 'per tuam Immaculatam Conceptionem, o Maria, redde purum corpus meum et sanctam animam meam', asserens huiusmodi exercitationem efficacem esse ad castitatem servandam contra diabolicos incursus."

("Sv. Alfonz Marija Liguori bio je ne samo odvažan branitelj Bezgrješnog Začeća Blažene Djevice Marije, nego je također bio neumoran promicatelj štovanja Blažene Djevice bez grijeha začete, a osobito je među vjernicima promicao praksu da se svakodnevno izmoli ujutro i navečer tri anđeoska pozdrava dodajući svakom od njih ovaj zaziv 'Po tvojem Bezgrješnom Začeću, o Marijo, učini čistim moje tijelo i svetom moju dušu', tvrdeći da je takva vježba učinkovita za čuvanje čistoće protiv đavolskih nastraja.")

 

Kako, dakle, treba obavljati ovu pobožnost? Treba tri puta izmoliti Ave Maria, i nakon svakog dodati zaziv:

"Per tuam immaculátam Conceptiónem, o María, redde purum corpus meum et sanctam ánimam meam."

("Po tvojem Bezgrješnom Začeću, o Marijo, učini čistim moje tijelo i svetom moju dušu.")

 

Kao što ste mogli vidjeti, papa sv. Pio X. navodi tvrdnju sv. Alfonza da je ta pobožnost "učinkovita za čuvanje čistoće protiv đavolskih nastraja" ("efficacem esse ad castitatem servandam contra diabolicos incursus").

Iz riječi kojima sv. Pio X. obdaruje oprostima ovu pobožnost, možemo zaključiti da se ona može obavljati i ujutro i navečer, a najbolje bi bilo i ujutro i navečer: 

"Iamvero quinquagesimo imminente anno, ex quo Pius IX Praedecessor Noster rec.mem. B.mam Deiparam ab originali labe immunem declaravit, peropportunum existimavimus laudabilem Alphonsi praxim christiano populo commendare, atque ut inde uberiores fructus percipiantur, coelestes etiam Ecclesiae thesauros, quorum dispensationem Nobis tradidit Altissimus, reserare statuimus. Quamobrem de Omnipotenti Dei misericordia ac BB. Petri et Pauli Apostolorum Eius auctoritate confisi, omnibus et singulis utriusque sexus Christifidelibus, qui corde saltem contriti ter Salutationem Angelicam, addita cuilibet Salutationi supradicta invocatione, sive mane sive vespere devote recitaverint, tam mane quam vespere tercentum dies de iniunctis eis seu alias quomodolibet debitis poenitentiis in forma Ecclesiae consueta relaxamus: quas poenitentiarum relaxationes etiam animabus Christifidelium, quae Deo in charitate coniunctae ab hac luce migraverint, per modum suffragii applicari posse, indulgemus."

("Dok se sada približava pedeseta godina otkako je Pio IX., naš prethodnik sretne uspomene, proglasio Preblaženu Bogorodicu slobodnom od istočnog grijeha, smatrali smo vrlo prikladnim preporučiti kršćanskom puku Alfonzovu pohvalnu vježbu, a kako bi se odatle ubrali obilniji plodovi, odlučili smo otvoriti i nebesku riznicu Crkve, čiju nam je raspodjelu predao Svevišnji. Zbog toga, uzdajući se u milosrđe svemogućega Boga i autoritet bl. Petra i Pavla, Njegovih Apostola, svima i svakom pojedinom Kristovom vjerniku oba spola, koji barem u srcu raskajani tri puta izmole Anđeoski pozdrav, dodajući svakom pozdravu gore rečeni zaziv, bilo da ih pobožno izmole ujutro bilo navečer, otpuštamo im kako ujutro tako i navečer tristo dana pokorâ, koje su im određene ili na koje su, inače, bilo kojim načinom dužni, u obliku koji je uobičajen u Crkvi. Dopuštamo da se ova otpuštenja pokorâ mogu također namijeniti na način zagovora za duše Kristovih vjernika, koje su prešle iz ovoga života sjedinjene u ljubavi s Bogom.")

Evo, imamo sredstva za čuvanje čistoće u svojim rukama. Ta sredstva uopće nisu teška. Sada je jedino pitanje: Jesu li ljudi voljni upotrijebiti ta sredstva? 

Ali, neka nitko ne kaže da mu je nemoguće čuvati čistoću. To nitko nema pravo reći... Jer mu sva sredstva za čuvanje čistoće stoje na raspolaganju.

Osim ove pobožnosti, Tradicija Crkve daje nam i druge pobožnosti u kojima se štuje Bezgrješno Začeće Blažene Djevice Marije, a istodobno moli za čistoću vjernika.

Posebno se ističe molitva Tota pulchra es, Maria, koju bi (barem redovnici) trebali naučiti napamet.

 


 

I ovu je molitvu Crkva nekoć obdarila oprostima. Neke redovničke zajednice, poput franjevaca, svečano pjevaju taj responzorij. Stari franjevački obrednik (Rituale Romano-Seraphicum) određuje da se pjeva subotom nakon večere.

 




Posebna pobožnost franjevaca prema Bezgrješnom Začeću Blažene Djevice Marije ima vrlo duboke korijene. Blagdan se slavio u franjevačkom redu od 1263. godine, a u opću Crkvu uveo ga je 1477. godine franjevači papa Siksto IV.

Teološku obranu istine o Bezgrješnom Začeću dao je vođa franjevačke škole, bl. Ivan Duns Škot. Osim toga, franjevci su širili u kršćanskom puku slavu Bezgrješne Bogorodice. Sv. Leonard Portomauricijski je kucao na vrata kardinala i biskupa tražeći potpise da se Bezgrješno Začeće proglasi dogmom. Napokon, papa bl. Pio IX., pripadnik Trećeg reda sv. Franje, proglasio je dogmu o Bezgrješnom Začeću, 8. prosinca 1854.

U franjevačkom misalu (Missale Romano-Seraphicum) kod blagdana Bezgrješnog Začeća, Bezgrješna Bogorodica naziva se zaštitnicom serafskog reda ("seraphici ordinis patrona").


 


Rubrika starog Misala ističe posebnu povlasticu franjevačkih svećenika da svake subote smiju služiti zavjetnu misu o Bezgrješnom Začeću Blažene Djevice Marije:

"Item, ex privilegio, quolibet Sabbato extra Octavas privilegiatas, et Octavas quaslibet B. Mariae Virginis, atque extra Quadragesimam, Quatuor Tempora et Vigilias, Missae omnes, praeter conventualem, permittuntur de Conceptione Immaculata, ut supra, cum variationibus post Epistolam pro varietate Temporum, juxta Rubricas, omisso etiam, extra Tempus Paschale, Alleluja ad Offertorium, atque, si tertia Oratio de Tempore juxta Rubricas addenda sit, dicitur, Oratio de Spiritu Sancto."

("Isto tako, po povlastici svake subote izvan povlaštenih osmina, i svih osmina Blažene Djevice Marije, te izvan korizme, kvatri, osim konventualne mise, dopuštaju se mise o Bezgrješnom Začeću, kao što je gore, uz razlike nakon Poslanice prema raznolikosti doba godine, u skladu s rubrikama, izostavivši također izvan Uskrsnog vremena Aleluja u prikaznoj pjesmi, a ako prema rubrikama treba dodati molitvu iz službe de Tempore, govori se molitva o Duhu Svetomu.")

Ovim tekstom pokazao sam da sva sredstva za štovanje Bezgrješne Bogorodice stoje na raspolaganju vjernicima, redovnicima i svećenicima: od jednostavnih molitava do svečanih misa. To su ujedno sredstva kojima se može izmoliti krepost čistoće, koja je toliko potrebna u današnjem razuzdanom svijetu. Pitanje je samo hoće li kršćani iskoristiti ta sredstva.  

 

Nema komentara:

Objavi komentar